Saturday, September 24, 2011

SIAPA TAHU APA ITU WAWASAN 2020??

Assalamulaikum dan salam sejahtera..

Pagi ni tertengok YOUTUBE Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia 2011..then dengar la lagu Wawasan 2020..kita selalu dengar tentang Wawasan 2020 sejak kecil lg..tetapi berapa ramai antara kita yang faham tentangnya..if people ask what is Wawasan 2020, what will you say?..honestly speaking, saya sendiri tergagap-gagap nak jawab..sebelum ni apa yang saya tahu, apabila 2020 nanti, Malaysia akan jadi negara maju dan di dalam wawasan 2020 tu ada cabaran-cabaran yang perlu dilaksanakan..

Memandangkan saya masih berada dalam mood sambutan Hari Malaysia, jom kita tambah sedikit ilmu tentang negara...

image
Pada tahun 1991, kerajaan telah mengumumkan bahawa objektif negara adalah untuk menjadi negara maju atas usahanya sendiri menjelang 2020. Ia memberi wawasan kepada Malaysia untuk mencapai status perindustrian dan negara maju sepenuhnya dengan mengekalkan perkembangan pada kadar 7 peratus setahun dan memulakan perubahan struktur ekonomi termasuk juga di dalam sektor pembuatan. Kunci kepada pencapaian negara maju ialah dengan mengatasi sembilan cabaran strategik.

Pertama Mewujudkan satu negara Malaysia bersatu yang terdiri dari satu Bangsa Malaysia
Kedua
Mewujudkan masyarakat Malaysia yang bebas dari aspek psikologi, selamat, dan maju.
Ketiga
Merangsang dan memajukan masyarakat yang berdemokratik dan matang.
Keempat Mewujudkan masyarakat yang beretika dan bermoral tinggi.
Kelima Mewujudkan masyarakat yang liberal dan bertoleransi.
Keenam Mewujudkan masyarakat yang saintifik dan progresif.
Ketujuh Mewujudkan masyarakat yang penyayang.
Kelapan Memastikan ekonomi masyarakat yang seimbang, di mana pengagihan kekayaan negara adalah adil dan saksama
Kesembilan Mewujudkan masyarakat yang berjaya dengan ekonomi yang berdaya saing, dinamik, teguh dan  bingkas sepenuhnya.

Polisi dan strategi bagi fasa pertama wawasan 2020 dibentangkan di dalam Pelan Rangka Perspektif Kedua, 1991-2000 (OPP2). Ia membentuk Polisi Pembangunan Negara (NDP) yang menggantikan NEP, dan mengandungi beberapa perubahan polisi untuk memberi dimensi baru kepada usaha pembangunan dalam menghasilkan pembangunan yang lebih seimbang sementara mengekalkan polisi asas NEP.

Fokus strategi anti kemiskinan beralih kepada penghapusan kemiskinan tegar, sementara pada masa yang sama mengurangkan kemiskinan relatif. Bagi meningkatkan penyertaan Bumiputra yang lebih bermakna di dalam sektor moden ekonomi, penekanan di buat ke atas komuniti Perdagangan dan Industri Bumiputera. Harapan yang lebih besar diletakkan pada penglibatan sektor swasta dalam proses penstrukturan. Pembangunan sumber manusia termasuk nilai moral dan etika untuk mencapai objektif perkembangan dan pengagihan juga diberi penekanan.

Di pertengahan 1990an selepas prestasi ekonomi yang mengagumkan, Krisis Kewangan Asia melanda kawasannya. Krisis bermula di dalam pertengahan 1997 dengan serangan spekulatif terhadap matawang Asia Timur, termasuk ringgit. Selepas beberapa kesilapan pelaburan dan di tengah-tengah keadaan ekonomi yang semakin tenat, Majlis Tindakan Ekonomi Negara (NEAC) ditubuhkan pada Januari 1998 dan Pelan Pemulihan Ekonomi Negara yang komprehensif dilancarkan enam bulan kemudian.

Kejayaan memperkenalkan beberapa polisi, termasuk mengenakan kawalan pertukaran matawang terpilih, dan penubuhan institusi seperti Danaharta dan Danamodal untuk mengemukakan isu-isu yang disebabkan oleh krisis, yang menyebabkan ekonomi terpaksa diberi nafas baru selepas merekodkan pertumbuhan negatif pada kadar 7.4 peratus pada tahun 1998. Polisi fiskal dan kewangan yang diperkenalkan juga membantu merangsang penggunaan, sementara mengekang tekanan inflasi.


p/s: Selepas 20 tahun berlalu dan hanya 9 tahun sahaja yang tinggal, berapa peratus daripada cabaran-cabaran tersebut sudah dicapai?..tepuk dada, tanya akal..jadi selepas ini jangan hanya tahu menyebut Wawasan 2020 tahun memahami apa yang termaktub di dalamnya.

No comments: